Такі дії є грубим порушенням вимог ліцензії на експлуатацію цієї ядерної установки. Зараз експлуатація енергоблока №4 ЗАЕС має здійснюватися виключно у стані «холодний зупин».
Нагадаємо, що після підриву росією 6 червня поточного року греблі Каховської ГЕС і фактичного зникнення Каховського водосховища виникли реальні ризики недостатнього підживлення Запорізької атомної станції охолоджувальною водою. Це блокує можливість роботи ЗАЕС на потужності, і російська окупаційна адміністрація станції та представники росатома про це знають. А отже, це є безперечним ризиком для ядерної та радіаційної безпеки через тривалий простій обладнання енергоблока, відсутність належного регламентного технічного обслуговування й ремонту обладнання.
У зв’язку зі вчиненням протиправних дій, що містять ознаки складу кримінальних правопорушень, передбачених ст. 267 КК України («Порушення правил поводження з вибуховими, легкозаймистими та їдкими речовинами або радіоактивними матеріалами» та ст. 274 КК України («Порушення правил ядерної або радіаційної безпеки»), а також ст. 14 («Готування до злочину») і ст. 258 («Терористичний акт») КК України президент ДП «НАЕК «Енергоатом» Петро Котін звернувся до Офісу Генерального прокурора України:
«Окупанти продовжують вчиняти злочинні дії. Вони вкотре порушують вимоги ліцензії на експлуатацію, виданої Держатомрегулювання України (ДІЯРУ), про переведення всіх блоків станції у холодний зупин, а також вимоги МАГАТЕ. Це свідоме і навмисне порушення норм українського та міжнародного законодавства. На російських загарбників чекає невідворотнє покарання».
Використовуючи стратегічний об’єкт як військову базу, підкреслив Петро Котін, і приймаючи подібні рішення – щодо переведення реактора у стан гарячого зупину, окупаційна адміністрація порушує всі норми ядерної та радіаційної безпеки станції.
Також Президент ДП «НАЕК «Енергоатом» звернувся до Міністерства закордонних справ України, наголосивши на необхідності закликати МАГАТЕ вжити заходи впливу на окупаційну адміністрацію ЗАЕС для переведення всіх енергоблоків станції у стан «холодний зупин» і поширити відповідну ноту серед країн – членів Агентства.