Сайт компанії працює у новій бета-версії. Попередня версія сайту за посиланням

04.10.2023

Інформація про замовлення Енергоатомом дизпалива за завищеними цінами не відповідає дійсності

Broken image placeholder.

Звертаємо увагу громадськості та представників ЗМІ на те, що публікація авторства Юрія Ніколова у виданні «Наші гроші» про закупівлю Енергоатомом дизельного палива нібито за завищеними цінами є неправдивою.

Так, пан Ніколов стверджує, що НАЕК «Енергоатом» нібито замовила дизпаливо для потреб Хмельницької АЕС за 59 088 грн/т (або 51 грн/літр), що дорожче, ніж купували Укрзалізниця, Міноборони, Укрпошта і Харківводоканал. Проте ця «інформація» не відповідає дійсності.

Контракт Укрзалізниці на закупівлю пального по 53 190 грн/т не включає доставку з Республіки Литва, в чому легко пересвідчитись, переглянувши документи відповідного тендеру. Якщо ж врахувати комерційну вартість доставки, то остаточні цифри по замовленому Укрзалізницею дизпаливу суттєво перевищують ціну палива для Енергоатома (49 220 грн/т без ПДВ).

У контракті Міноборони відсутня інформація щодо умов доставки пального, проте обсяг замовленої продукції у понад 100 разів перевищує обсяг договору для ХАЕС, тому порівнювати умови таких контрактів некоректно.

Щодо вартості в літрах, то Енергоатом замовив дизпаливо дешевше, ніж багато інших державних та комунальних компаній, – за 49,17 грн/літр.

Відповідно до технічних характеристик продукції, густина дизпалива за температури 15°С повинна коливатися в межах 820–845 кг/м3, що в перерахунку ціни за договором становить 48,43 – 49,91 грн/літр з ПДВ. Інакше кажучи, вартість замовленого Енергоатомом дизпалива в середньому становить 49,17 грн/літр.

Тобто Енергоатом замовив пальне за нижчою ціною, ніж воно пропонувалося 29 вересня (49,75 грн за літр) за даними Enkorr, що наводяться у відповідному матеріалі. Необхідно також зважати і на відсутність інформації щодо того, чи включена у ціну вартість доставки продукції одержувачу, і на те, що не зазначені умови розрахунку.

Окрім того, суми договорів Укрпошти та КП «Харківводоканал», що наводяться в матеріалі, втричі й у вісім разів відповідно перевищують вартість договору для потреб відокремленого підрозділу Енергоатома, до того ж контракти Укрпошти та КП «Харківводоканал» не передбачають постачання продукції з доставкою на склад одержувача.

Отже, ціна за договором поставки для потреб ВП ХАЕС цілком відповідає ринковим цінам, що, зокрема, підтверджується і даними моніторингу Консалтингової групи «А-95», наведеними у статті «Наші Гроші».

Невірне розуміння ситуації та брак досвіду у темі нафтопродуктів привели автора до хибних висновків. Допомогти правильно проаналізувати і коректно розтлумачити дані зазначених закупівель, напевно, могли б досвідчені та кваліфіковані експерти, проте їх зараз катастрофічно бракує. Натомість «експертні» оцінки в останній час роздають ті, хто навіть не має елементарних знань і навичок у цій сфері. Й використовуючи такі коментарі, недобросовісні автори поспіхом роблять «сенсаційні» заяви, які виявляються мильними бульбашками, бо геть не відповідають дійсності.

На жаль, автор не вважав за потрібне звернутися і до офіційних джерел інформації. Хоча, схоже, навіть аргументоване обґрунтування розрахунку вартості закупленого дизпалива не змусило б його подати інформацію інакше.

Довідково інформуємо, що закупівля дизельного палива була проведена за процедурою відкритих торгів, участь в яких могли взяти всі постачальники вищенаведених закупівельників. Ба більше: задля розширення кола учасників в умовах тендерної документації не містилась вимога надання забезпечення тендерних пропозицій.