Прес-центр

Юрій Недашковський про те, як промислових споживачів було відрізано від дешевої атомної електроенергії

Розмір шрифту

Скинути
17.07.2019

Виступ президента НАЕК «Енергоатом» Юрія Недашковського на круглому столі, проведеному Комітетом Верховної Ради України з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки на тему: «Запуск оптового ринку електричної енергії: перші результати та виклики», який відбувся 16 липня 2019 року. 

Шановний Олександре Георгійовичу!

Шановні колеги!

Дозвольте спочатку нагадати, що Енергоатом весь час з моменту прийняття Закону послідовно і активно відстоював необхідність своєчасного введення в дію нового ринку електричної енергії. І вже перші два тижні роботи в нових умовах дуже добре продемонстрували загальновідому істину – готовим є той, хто належним чином готується, а не вигадує сумнівні відмовки. Апокаліпсису, яким всіх так лякали, як бачимо – не відбулося. А ті проблеми, що ще потребують свого вирішення, ми сьогодні як раз і обговорюємо.

Для Енергоатома це, в першу чергу, проблема з боргами. Майже 12 млрд грн! З них тільки в цьому році додалося більше, ніж 3,5 млрд, з яких майже 3 млрд утворилися за 2 місяці, що передували 1-му липня (0,4 + 2,5 млрд). От якби не відбулося своєчасного введення повномасштабної нової моделі, то дійсно була би катастрофа – платити перестали би усі. І проблему боргів треба невідкладно вирішувати – як штучно утворених за останні два місяця до 1-го липня «під шумок» необхідності перенесення термінів на 3 місяці, на 9-ть, на рік, так і тих боргів, що утворилися в попередні періоди.

Друге – це ПСО.

Зразу хочу зазначити, що до тимчасового покладання спеціальних обов’язків (ПСО) із забезпечення доступності електроенергії населенню Енергоатом якраз поставився із розумінням – якщо НКРЕКП не виконала покладені на неї Законом обов‘язки щодо усунення перехресного субсидіювання, то для нас це було ще однією можливістю продемонструвати конкурентні переваги атомної енергетики перед усіма іншими (без винятку) видами генерації.

Але під тиском спекуляцій довкола цін для промисловості на Енергоатом було додатково покладено ще й обов‘язок продавати на спеціальних аукціонах по демпінговим цінам електроенергію для компенсації технологічних втрат Операторам системи розподілу (ОСР) і Оператору системи передачі (ОСП). А це вже разом – близько 90% загального обсягу відпущеної атомної електроенергії. Отже власне на ринкових умовах Енергоатом може продавати тільки 10%. Добре, що прикінцевими та перехідними положеннями закону передбачено, що:

«9. Протягом першого року функціонування ринку "на добу наперед" гранична нижня межа обов’язкового продажу електричної енергії виробниками на цьому ринку (крім виробників, що здійснюють виробництво електричної енергії з альтернативних джерел енергії) не може бути меншою 10 відсотків їхнього місячного обсягу відпуску електричної енергії за відповідний період попереднього року».

А то відібрали б і ці 10 відсотків.

У що це вилилося на практиці?

Крім того, що було порушено право Енергоатому на рівність при здійсненні продажу своєї електроенергії на усіх сегментах ринку порівняно з іншими виробниками, така ситуація не сприяла й забезпеченню доступності найдешевшої атомної енергії для усіх категорій споживачів. Так, за ці два тижні жодної кіловат-години атомної електроенергії не було продано на звичайних аукціонах (за рамками ПСО) по ціні, як це визначено постановою Уряду, що не перевищувала б 940,63 грн/МВт*год за двосторонніми договорами. Таким чином, промислових споживачів було відрізано від доступу до дешевої атомної електроенергії. А вони могли би (за нашими розрахунками), в залежності від тарифу на послуги з розподілу отримувати для себе електроенергію за ціною у діапазоні максимум від 1259 до 1468 грн/МВт*год для 1-го класу і від 1419 до 2223 грн/МВт*год для 2-го класу. Тобто, в середньому щонайменше на 30% дешевше! Щонайменше, оскільки в розрахунках бралася гранична ціна, без врахування того, що вона може бути додатково знижена в результаті конкуренції.

Водночас за результатами цих двох тижнів також стає цілком очевидною необхідність корегування обсягів закупівель для компенсації втрат ОРС та ОСП, і обсягів закупівель Гарантованого покупця для потреб населення, з метою унеможливлення зловживань з боку ПУП’ів, ОСР та ОСП в частині перепродажу на організованих сегментах ринку електричної енергії, придбаної за дешевою ціною на спецаукціонах, і отримання в такий спосіб незаконного прибутку.

Енергоатом підготував і направив до Міненерговугілля свої пропозиції, які враховують перший отриманий досвід і, на нашу думку, покращать ситуацію як для виробника атомної електроенергії, так і для споживачів, і унеможливлять зловживання з боку окремих учасників ринку. Сподіваюсь, що вони будуть підтримані.

Дякую за увагу.